Zoekmachine optimalisatie / Search engine optimization (SEO) is een set van methoden om de positionering van een website in de zoekresultaten van een zoekmachine te verbeteren.
Deze methode vallen uit één in twee groepen te weten:
- door zoekmachines gewaardeerde/geaccepteerde methoden zoals het gebruik van:
- keywords = sleutelwoorden:
- document title
- META keyword tags
- META description tags
- IMG ALT tags
- inbound links = links binnen de eigen website.
- outbound links = links naar andere website.
- site maps = plattegrond van de website voor de bezoekers.
- en last but not least goede content!!!!
- goede structuur van de tekst
- nuttige informatie
- juiste spelling
- door zoekmachines niet geaccepteerde methoden zoals het gebruik van:
- link pharming = sites die worden opgezet met als enig doel naar elkaar verwijzen
- hidden links (verstopte links)= links op verschillende sites die naar elkaar verwijzen zonder dat website bezoekers deze links zien
- hidden/invisible content (verstopte/onzichtbare informatie) = aanvullende teksten die niet zichtbaar zijn voor de website bezoekers door gebruik te maken van teksten in dezelfde kleur als de achtergrond, een ultra klein lettertype of het verstoppen in HTML code.
- cloaking = hierbij krijgt de spider van de search engine een andere pagina voorgeschoteld dan een reguliere bezoeker.
Deze laatste groep methoden kan bij ontdekking door de zoekmachines op sancties rekenen die variëren van een verlaging van de positionering tot verwijdering uit de zoekmachine.