Zeer regelmatig worden wij door onze klanten benaderd met vragen over positionering in zoekmachines (zoals Google, Yahoo) en de optimalisatie hiervan. Vaak zijn onze klanten op dat moment benaderd door zogenaamde SEO consultants die trachten hun diensten te verkopen.
Nu zullen wij hier niet meteen beweren dat al deze SEO consultants en de bedrijven waarvoor zij werken oplichters zijn, er zijn ook enkele zeer gerenommeerde SEO bedrijven, maar voorzichtigheid is zeker geboden. Dit is zeker het geval als door de SEO consultant zonder zorgvuldige analyse wordt beweerd dat top resultaten gegarandeerd zijn, de website bij duizenden zoekmachines zal worden aangemeld en dat de resultaten direct gerealiseerd worden en een permanent karakter hebben.
De oplichters onder de SEO consultants gebruiken een aantal technieken die u, zonder dat op de langere termijn het gewenste resultaat wordt bereikt, (veel) geld kosten en/of erger nog een verlaging van uw positie of zelfs een verwijdering van uw website uit de zoekresultaten opleveren. Populair bij deze SEO consultants zijn o.a. een gerealiseerde hoge ranking op een niet relevante zoekterm (waarna tot betaling dient te worden overgegaan) en/of het gebruik van technieken die niet door zoekmachines worden geaccepteerd zoals bijvoorbeeld cloaking (het voeden van search engine spiders met andere pagina's dan de reguliere bezoekers), hidden layers (het verstoppen van teksten achter plaatjes en/of verstoppen van tekst door de letters dezelfde kleur als de achtergrond te geven) en link pharming (sites die alleen zijn opgezet voor het produceren van links naar sites).
Gezien het belang dat een hoge positionering heeft en de beloftes die door dergelijke SEO consultants worden gedaan is het begrijpelijk dat veel bedrijven openstaan voor de aanbiedingen van de SEO consultants.
Wie in Google de term SEO intikt krijgt miljoenen resultaten te zien die allemaal over dit onderwerp gaan. Om uw leven iets te veraangenamen hebben wij getracht een korte en bondige samenvatting te maken van de belangrijkste onderdelen, zodat u zelf kunt bepalen of u met een SEO consultant in zee wilt gaan.
In de onderstaande stukken zullen wij de volgende onderwerpen aan bod laten komen:
Om deze vraag te kunnen beantwoorden gaan we in eerste instantie even terug naar het uitgangspunt van een zoekmachine/search engine zoals o.a. Google. Iedere gebruiker verwacht dat wanneer hij/zij in een dergelijke zoekmachine één of meerdere zoek termen typt de voor hem/haar meest relevante links worden weergegeven in volgorde van belangrijkheid.
Google heeft dit dan ook met zoveel woorden ondergebracht in z'n bedrijfsdoelstelling: "Het doel van Google is om alle informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar te maken."
Net zoals met zoveel zaken in het leven zijn belangen van de zoekmachine gebruiker en die van de website eigenaar ogenschijnlijk met elkaar in tegenspraak, immers de gebruiker wil de meeste relevante resultaten terwijl de website eigenaar een notering in de top 10 wenst.
Al sinds de prille dagen uit de geschiedenis van de zoekmachine probeert men websites zo in te richten dat een zo hoog mogelijke notering wordt bereikt. Zoekmachines proberen echter al even lang de algoritmes waarmee zij de websites indexeren te perfectioneren zodat steeds de meest relevante links worden weergegeven. Dit lijkt enigszins op de al oude race tussen de inbreker en de slotenmaker.
Het is dan ook niet verbazingwekkend dat bijvoorbeeld Google de werking van z'n algoritmes niet prijsgeeft. Dit houdt overigens niet in dat helemaal niet bekend is welke onderdelen van een website belangrijk zijn voor een hogere positionering.
Echter het allerbelangrijkste criterium is en blijft kwalitatief goede en interessante informatie!
Zoekmachine optimalisatie / Search engine optimization (SEO) is een set van methoden om de positionering van een website in de zoekresultaten van een zoekmachine te verbeteren.
Deze methode vallen uit één in twee groepen te weten:
Deze laatste groep methoden kan bij ontdekking door de zoekmachines op sancties rekenen die variëren van een verlaging van de positionering tot verwijdering uit de zoekmachine.
Goldfish|design houdt zich alleen bezig met de optimalisatie van de websites op basis van de door zoekmachines gewaardeerde methoden. Indien wij naast de realisatie van de website zelf ook betrokken zijn bij het schrijven en produceren van de content zullen wij ook bij de opbouw van de teksten en het plaatsen van de bijbehorende foto's rekening houden met behoeften van zoekmachines.
De door ons opgeleverde websites beschikken in ieder geval over de volgende modules:
Standaard bezitten de door ons gebruikte CMS'en alle fucntionaliteiten die nodige zijn om op een juiste manier met META tags, ALT tags en dergelijke te werken.
Daarnaast zorgen wij voor aanmelding van uw site bij de meest belangrijke zoekmachines / search engines:
Er zijn partijen die beweren uw site te kunnen aanmelden bij duizenden zoekmachines. Deze partijen kunt u het beste links laten liggen aangezien deze zogenaamde duizenden zoekmachines vaak niet meer zijn dan gratis link sites die u in plaats van aanvullende bezoekers alleen maar spam bezorgen. Verwijzingen vanaf deze sites naar uw site worden door zoekmachines zoals Google niet als heel relevant gezien.